Teresėlės istorija ir gero žodžio galia: „Caritas klauso“ buria savanorius

Pagrindinis Teresėlės istorija ir gero žodžio galia: „Caritas klauso“ buria savanorius
Telšių vyskupijos Carito ir Panevėžio vyskupijos Carito nuotr. koliažas
 
Pasidalintas džiaugsmas – dvigubėja, o skausmas – perpus sumažėja. Bendraudami su žmonėmis tuo kaskart įsitikina Telšių vyskupijos karitiečiai, kviečiantys naujus savanorius į „Caritas klauso“ komandą.
 
„Įsipareigoti kelias valandas per savaitę paskirti budėjimui prie „Caritas klauso“ telefono Telšiuose – galimybė padaryti gerą darbą. Mūsų bendruomenės vyresnio amžiaus žmonėms tai palaikymas, išklausymas, psichologinė parama“, – sakė „Cartias klauso“ savanorius burianti Vaida Remėzienė.
 
Bendrauti su apmokytais savanoriais „Caritas klauso“ telefonu, nepriklausomai nuo gyvenamosios vietos, vyresnio amžiaus žmonės galės jau šią vasarą. Nemokamos „Caritas klauso“ linijos numeris bus skelbiamas baigus savanorių mokymus. Jie jau prasidėję, tačiau norinčius prisidėti prie „Caritas klauso“ Vaida kvietė suskubti užpildyti savanorystės anketą, kurią galima rasti svetainėje Caritas.lt arba užsiregistruoti paskambinus jai telefonu +370 640 60150.
 
Širdį palietęs Teresėlės skambutis
 
„Senatvė, vienišumo jausmas, negalia, o dažnai ir nepriteklius mūsų lankomus žmones užgula pakankamai stipriai. Vyresnio amžiaus žmogus, jei dar ir turi fizinių jėgų, ne visada lengvai prisitaiko prie kintančio pasaulio, naujovių. Todėl tas vienišumo, atskirties jausmas pamažu gilėja... Mūsų parapijos lankomi vyresnio amžiaus, neįgalūs žmonės dažniausiai gyvena prisiminimais ir mielai su mumis jais dalijasi“, – pasakojo Edita Barsienė, vyresnio amžiaus žmones sutinkanti Telšių vyskupijos Carito Bendrystės centre „Saulėtoji užuovėja“.
 
Vienas įvykis jai ypač palietė širdį: „Skambina mūsų mieloji Teresėlė (vardas pakeistas), gyvenanti mažame namelyje, pačiame miesto pakraštyje. Sako: „Dabar mirsiu...“ Pradedame kalbėti... Suprantu, širdelę jai spaudžia, kad vaikai toli užsienyje, kad pati negali įsimesti malkų į krosnį, kad televizorius kažkodėl nerodo, kad tamsu... Bandau raminti, bet vis tiek kartoja: „Jaučiu, kad mirsiu. Svaigsta galva, akyse mirga...“
 
Prikalbinu atidaryti duris ir laukti greitosios pagalbos. Iškviečiu medikus, paaiškinu situaciją. Po geros valandos skambinu Teresėlei. Tyla. Skambinu į priimamąjį, nėra tokios moters... Vėl jai skambinu. Neatsako. Neramu...
Kitą dieną ji pati paskambina. Sako: „Prileido man vaistų, sakė nuo nervų ir, – kad miegojau!!! Labai gera daktarytė buvo...Pasikalbėjome... Kalbėjomės ir mudvi tąsyk ilgai telefonu. Vakare aplankiau. Apie mirtį nė žodžio. Miela močiutė, tik kai aplanko liūdesys, gyventi darosi vis sunkiau... Kaip tokiems žmonėms padėti? Paprasčiausiai – išgirsti, išklausyti ir suprasti, jog visi ne jaunėjame... Juolab, nežinia kaip mums patiems bus“.
 
Caritas klauso: Tikri žmonės. Tikras rūpestis. Tikrai nemokamai
 
Nemokama emocinės pagalbos linija telefonu „Caritas klauso“ – atsakas į augančią vyresnio amžiaus žmonių vienišumo problemą, kuri, prognozuojama, tik gilės.
 
Bendrauti su apmokytais savanoriais „Caritas klauso“ telefonu, nepriklausomai nuo gyvenamosios vietos, vyresnio amžiaus žmonės galės darbo dienomis nuo 9 iki 19 valandos. Nemokamos „Caritas klauso“ linijos numerį Lietuvos Cairtas skelbs baigęs burti ir apmokyti savanorius.
 
Kad būtų užtikrinta „Caritas klauso“ savanorių emocinė gerovė ir augimas, Caritas pasiruošęs kiekvienam užtikrinti profesionalaus specialisto – psichologo palydėjimą bei emocinį palaikymą savanorystės procese. Teikti pagalbą telefonu savanoriai mokysis18 akademinių valandų trukmės mokymuose, o savanoriaudami kartą per mėnesį bus kviečiami į supervizijų susitikimus mažose grupėse.
 
„Iš savanorių tikimės ne tik noro, bet ir pasiryžimo skirti laiko prasmingai savanorystei; empatijos, kantrybės ir pagarbos vyresnio amžiaus žmonėms; gebėjimo išklausyti be vertinimo“, – vardijo savanorių koordinatorė Vaida. Svarbu, kad savanoris gebėtų aiškiai, ramiai bendrauti telefonu ar gyvai ir po mokymų įsipareigotų savanoriauti bent 6 mėnesius.
 
„Budėjimams prie „Caritas klauso“ telefono Telšiuose ruošiama speciali erdvė. Tad tkimės, kad savanoris pagal sutartą grafiką 1–2 kartus per savaitę po 3-4 valandas galės skirti laiko pokalbiams „Caritas klauso“ telefonu", – sakė savanorių koordinatorė V. Remėzienė. Nemokamos emocinės pagalbos linijos vyresnio amžiaus žmonėms kūrimą parėmė Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. „Caritas klauso“ telefoninės pagalbos linija 60+ amžiaus žmonėms startuos jau šią vasarą ir veiks nuo 9 iki 19 valandos darbo dienomis.
 
Vaida Remėzienė, asmeninio albumo nuotr.
 
Aktualu kas penktam
 
Lietuvoje beveik kas penktas žmogus – vyresnis nei 65 metų amžiaus. Daugmaž vienas iš dešimties patiria vienišumą. Dažniausiai minimos jo priežastys:
• Socialinių ryšių nykimas – artimųjų netektys, vaikų ir anūkų emigracija, mažėjantis bendravimas dėl sveikatos problemų lemia ilgalaikę socialinę izoliaciją.
• Ribotas mobilumas – vyresnio amžiaus žmonės, ypač kaimo vietovėse, susiduria su transporto trūkumu ir fiziniais apribojimais, dėl kurių negali aktyviai įsitraukti į bendruomenių gyvenimą.
• Skaitmeninė atskirtis – daugelis senjorų neturi galimybių ar įgūdžių naudotis technologijomis, kurios galėtų palengvinti bendravimą su artimaisiais ir bendruomene.
• Emocinė psichologinė atskirtis – vienišumas sukelia ne tik emocinį diskomfortą, bet ir didina depresijos, nerimo bei kitų psichikos sveikatos sunkumų riziką.
 
Emocinė izoliacija gali turėti ilgalaikį poveikį vyresnio amžiaus asmenų gyvenimo kokybei. Dažni jos palydovai – savivertės mažėjimas, jausmas, kad esi našta visuomenei arba neturi nieko svarbaus, kuo galėtum pasidalinti su kitais.
 
Pasiekti kiekvieną – iššūkis, bet yra išeitis
 
Tiek Caritas, tiek kitos nevyriausybinės organizacijos Telšiuose ir visoje Lietuvoje rūpinasi vyresnio amžiaus žmonėmis – organizuoja bendruomeninius renginius, lanko ir padeda namuose, buria savitarpio pagalbos grupes – tačiau fiziškai aplankyti kiekvieną vienišą senjorą išlieka iššūkiu.
 
Telefoninės pagalbos liniją „Caritas klauso“ – vienas iš sprendimų, kaip pasiekti vyresnio amžiaus žmones, nepriklausomai nuo to, kur jie gyvena, išklausyti jų džiaugsmus ir sunkumus, o prireikus – padėti, pasitelkiant vietos bendruomenę, Caritą, kitas organizacijas.
 
„Neabejojame, kad bendravimas su vyresnio amžiaus žmonėmis praturtins ir pasirašysiančius savanorystės nuotykiui! Todėl kviečiame prisidėti prie „Caritas klauso“ komandos padedant reikalingam išklausymo ir taip savo gyvenimą pripildant prasmės“, – susisiekti telefonu +370 640 60150 ir registruotis „Caritas klauso“ savanorystei Telšiuose kvietė V. Remėzienė.
 
Telšių vyskupijos Caritas informacija, Carito Lietuvoje nuotr.