„Caritas klauso“ iš Panevėžio

Pagrindinis „Caritas klauso“ iš Panevėžio
„Caritas klauso“ emocinės pagalbos linijos vyresnio amžiaus žmonėms pristatymas Panevėžio krašte. Panevėžio vyskupijos Carito nuotr.
 
Po vasaros anūkams ir vaikams grįžtant į savus namus, dažną senjorą aplanko vienišumas. Kaip kartoja nemokamu „Caritas klauso“ telefonu skambinantys vyresnio amžiaus žmonės, vasarą dar dar, o kuo dienos tamsyn, tuo vienišiau ir liūdniau darosi. Ypač gyvenantiems atokiai, dėl sveikatos problemų neišeinantiems iš namų, jei artimieji emigravę ar tiesiog su laiku sutrūkinėjo tarpusavio ryšiai.
 
Emocinės pagalbos linija 60+ metų amžiaus žmonėms – vienas iš būdų praskaidrinti vienišas dienas, su atidžiu klausytoju pasidalinant rūpesčiais ir džiaugsmais. Prie „Caritas klauso“ telefono 0 800 700 08 budintys specialiai apmokyti savanoriai jau nuo rugpjūčio kiekvieną darbo dieną 9-19 valandomis kalbasi su skambinančiais. Vienas iš 7 skambučių centrų veikia Panevėžyje.
 
Kaip sakė Panevėžio vyskupijos Carito savanorių koordinatorė Viktorija Pletkutė, skambinantys senjorai dalijasi jaunystės prisiminimais, kartais, kaip patys sako, ir „pasibėdavoja”. Kai kurie prisipažįsta, kad skambina į liniją vien tam, kad galėtų išgirsti kito žmogaus balsą. „Tuomet suprantame, koks iš tiesų svarbus kiekvieno savanorio darbas ir emocinis išklausymas bei senjorų drąsa skambinti“, – sako Panevėžio vyskupijos savanorių koordinatorė V. Pletkutė.
 
Aktualu kas penktam
 
Emocinis parama tai empatija, rūpestis, supratimas ir padrąsinimas, kurį žmogus gauna iš aplinkos. Lietuvoje beveik kas penktas žmogus vyresnis, nei 65 metų amžiaus. Kaip rodo patirtis, šios amžiaus grupės vyrų ir moterų vienišumui įtakos turi socialinių ryšių nykimas – artimųjų netektys, vaikų ir anūkų emigracija, o ir su amžiumi mažėjantis bendravimas.
 
 
Dėl riboto mobilumo vyresnio amžiaus žmonės, ypač kaimo vietovėse, susiduria su transporto trūkumu ir fiziniais apribojimais, dėl kurių negali aktyviai įsitraukti į bendruomenių gyvenimą. Ne kiekvienas senjoras turi galimybių ar įgūdžių naudotis technologijomis, kurios galėtų palengvinti bendravimą su artimaisiais ir bendruomene. Vienišumas sukelia ne tik emocinį diskomfortą, bet ir didina depresijos, nerimo bei kitų psichikos sveikatos sunkumų riziką. Dažni socialinės izoliacijos palydovai – savivertės mažėjimas, jausmas, kad esi našta visuomenei arba neturi nieko svarbaus, kuo galėtum pasidalinti su kitais.
 
Pasiekti kiekvieną – iššūkis, bet yra išeitis
 
Tiek Caritas, tiek kitos NVO rūpinasi vyresnio amžiaus žmonėmis – organizuoja bendruomeninius renginius, lanko ir padeda namuose, buria savitarpio pagalbos grupes – tačiau fiziškai pasiekti kiekvieną vienišą senjorą išlieka iššūkiu. Telefoninės pagalbos linija „Caritas klauso“, kurią finansiškai palaiko Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, – vienas iš sprendimų, kaip pasiekti vyresnio amžiaus žmones, nepriklausomai nuo to, kur jie gyvena, išklausyti jų džiaugsmus ir sunkumus, o prireikus – padėti, pasitelkiant vietos bendruomenę, Caritą, kitas organizacijas.
 
„Šiuo etapu visų mūsų bendras tikslas – kuo plačiau paskleisti „Caritas klauso“ numerį. Taigi, kviečiame vyresnio amžiaus žmones drąsiai skambinti 0 800 700 08, dalintis rūpesčiais ir džiaugsmais“, – išbandyti galimybę drąsina V. Pletkutė.
 
Tikri žmonės, tikras rūpestis, tikrai nemokamai
 
„Tikri žmonės. Tikras rūpestis. Tikrai nemokamai“, – po šiais žodžiais pasirašo ir „Caritas klauso“ veidus tapusi Stefanija Burbienė iš Panevėžio. Paberžėje šiltąjį sezoną leidžianti Stefanija rūpinasi Tėvo Stanislovo paveldo išsaugojimu, nuolat įvykių sūkuryje, tačiau keliaudama po regionus mato, kiek daug vienišų vyresnio amžiaus žmonių, kuriems reikia pagalbos ir kviečia juos nelikti vienatvėje, skambinti „Caritas klauso“ telefonu 0 800 700 08.
 
 
„Emocinė parama gali žmogui padėti jaustis labiau išgirstam ir priimtam, gali padėti susidoroti su stresu, padeda mažinti nerimą ar kitas sunkias emocijas, taip pat padeda stiprinti psichologinį atsparumą“, – S. Burbienei antrina ir „Caritas klauso“ savanorių koordinatorė Panevėžio krašte Viktorija, kviesdama naudotis „Caritas klauso“ linijos pagalba, skambinti ir nelikti vieniems.
 
Caritas – tarptautinė katalikiška organizacija, padedanti vargstantiems, nepriklausomai nuo jų rasės, religijos, lyties ir tautybės. Beveik 3,7 tūkst. savanorių ir 395 darbuotojus telkiantis Caritas Lietuvoje 2024 m. padėjo per 68 tūkst. žmonių: 21 783 alkstantiems; 20 000 stokojančių aprangos, apavo ir būtiniausių daiktų; 10 200 karo pabėgėlių; 4 865 nedirbantiems, gaunantiems socialinę pašalpą; 4 497 šeimoms; 3 321 vaikui; 3 117 senelių; 3 082 pabėgėliams ir migrantams; 2 282 patiriantiems benamystę; 1987 vienišiems; 1447 sergantiems; 1180 turintiems negalią; 780 teistiesiems ir jų artimiesiems; 574 kenčiantiems nuo priklausomybių; 69 nukentėjusiems nuo smurto.
 
Parengta pagal Panevėžio vyskupijos Carito informaciją